Normele metodologice privind diminuarea risipei alimentare
Raspuns oferit de Portal Managementul Deseurilor
admin site
H.G. nr. 51 din 30 ianuarie 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare
Publicata in: Monitorul Oficial nr. 101 din 8 februarie 2019
Operatorii economici din intregul lant agroalimentar, indiferent de forma de organizare, in vederea donarii/comercializarii de produse agroalimentare, iau masuri ca in toate etapele de productie, de procesare, depozitare, distributie si comercializare a alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare, sa fie respectate dispozitiile in vigoare cu privire la siguranta produselor alimentare.
Masurile de prevenire pentru diminuarea risipei alimentare se adreseaza tuturor operatorilor economici din sectorul agroalimentar, indiferent de forma de organizare, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare.
Pentru prelucrare/procesare operatorii economici pot sa intreprinda urmatoarele masuri:
- masuri de planificare, reutilizare a produselor secundare sau alte instrumente economice care promoveaza utilizarea eficienta a resurselor;
- masuri de cercetare-dezvoltare-inovare;
- masuri de tehnologizare/retehnologizare, automatizare/digitalizare a procesului de productie/prelucrare/procesare in vederea minimizarii pierderilor;
- metode inovative de tratare a alimentelor;
- adaptarea productiei la conditiile de piata, cerere-oferta;
- asigurarea trasabilitatii;
- masuri privind donarea alimentelor catre operatorii receptori si consumatorii finali;
- stabilirea planului de diminuare a risipei de alimente;
- realizarea a minimum o comunicare anuala interna cu angajatii privind obiectivul de reducere a risipei de alimente.
Pentru depozitare, distributie, comercializare, operatorii economici pot sa intreprinda urmatoarele masuri:
- realizarea si monitorizarea unui sistem FIFO „primul intrat - primul iesit“ pentru stocurile de marfa;
- informarea/educarea consumatorilor cu privire la conditiile optime de utilizare si depozitare a alimentelor;
- colaborarea cu consumatorii si intelegerea nevoilor acestora;
- realizarea a minimum o comunicare anuala interna cu angajatii privind obiectivul de reducere a risipei de alimente.
Pentru sectorul de industrie hoteliera si a serviciilor de alimentatie publica, operatorii economici pot sa intreprinda urmatoarele masuri:
- masuri de planificare sau alte instrumente economice care promoveaza utilizarea eficienta a resurselor;
- realizarea a minimum o comunicare anuala interna cu angajatii privind obiectivul de reducere a risipei de alimente;
- realizarea unui sistem de monitorizare FIFO „primul intrat - primul iesit“ a stocurilor de marfa/materii prime;
- masuri de colectare separata a deseurilor alimentare, pe categorii, in vederea reciclarii/valorificarii/eliminarii conform ierarhiei deseurilor si legislatiei specifice in vigoare.
Produsele agroalimentare improprii consumului uman vor fi incadrate si clasificate ca deseuri alimentare conform Legii nr. 211/2011 privind regimul deseurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si vor fi gestionate potrivit legislatiei pentru protectia mediului.
Newsletter Portal Managementul Deseurilor
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portal Managementul Deseurilor si primesti cadou Raportul special "Aspecte esentiale privind managementul deseurilor"!